Friday, August 8, 2014

Umrah Ramadhan & Syawal ~ Part 3

MADINAH




Program hari ni ziarah dalam. Apa itu ziarah dalam? Maksudnya jemaah umrah akan dibawa ziarah di dalam Masjid Nabawi (Raudhah).Untuk jemaah lelaki akan ikut ustaz (Mutawwif)  jemaah wanita pula ada ustazah yang akan membimbing ke Raudhah.


Raudhah itu di mana?  Dalam Masjid Nabawi tapi untuk jemaah wanita bukan mudah nak masuk itu sebab perlu ustazah yang berpengalaman mengiringi. Nak ke Raudhah,  pintu masuk no. 25 tapi lalaun di dalam Masjid Nabawi nak ke Raudhah sentiasa berubah - ubah. Jadi tiada jawapan kenapa lalauan tak tetap.



Ustazah Hajah Hamidah Isa dah rapat dengan polis polis wanita di Masjid Nabawi. Jemaah Malaysia dan Indonesia di satukan untuk menunggu dan masuk bersama - sama.

Raudhah ni nak kenal ia berada di karpet warna hijau. Tetapi yang Raudhah sebenarnya di barisan 3 tiang putih kebiruan betul betul Makam Nabi Muhammad sebelah kiri wanita apa bila mengadap kiblat. Alhamdulillah Allah beri saya kesempatan solat hajat dan solat sunat di barisan 3 tiang putih kebiruan. Syukur sangat - sangat. Alhamdulillah berkat saya sabar menungu jemaah wanita (mungkin pakistan @ india) yang hampir 30 minit solat keadaan duduk di depan saya. "tak apa la solat la dulu..mungkin Allah nak bagi saya peluang berdoa banyak banyak 😍".  Betul lah kata ustazah senang panggil cik midah (sebab dah kenal rapat) "ko berdoa banyak banyak kalau tak dapat solat lagi berdiri pun tak apa pula hari ni hari Jumaat Insyaallah dimakbulkan amin...) Elok je,  jemaah wanita depan saya ni bangun saya mula solat. Alhamdulillah...  Berjurai jurai air mata bila kita hamba kan diri kita pada sang Pencipta. Saya dapat rasa saya dekat dengan Allah.  Saya dapat rasa Rasuluallah sedang lihat saya. Ya Allah... dengan syafaat Rasuluallah s.a.w perkenankanlah doa ku. Janganlah jadikan ini ziarah terakhir ku dan suami ku.. Amin.




29 Ramadhan  , Ziarah luar dengan menaiki bas dibimbing oleh Mutawwif . Ziarah luar ni jemaah akan dibawa ziarah ke Masjid Quba kebetulan hari ni adalah hari sabtu merupakan hari Masjid Quba ini dibina. Masa yang diberi tak lama jadi Solat Tahayatul Masjid dan Solat Sunat.





No comments:

Post a Comment